top of page

lör 21 okt.

|

Mamita

Relationell Mindfulness® helgkurs – Stockholm 21-22 okt

För dig som vill leva mer i kontakt med dig själv och andra - en boostande helgkurs med fokus på relaterande.

Registrering är stängd
Se andra evenemang
Relationell Mindfulness® helgkurs – Stockholm 21-22 okt
Relationell Mindfulness® helgkurs – Stockholm 21-22 okt

Tid och plats

21 okt. 2023 10:00 CEST – 22 okt. 2023 17:00 CEST

Mamita , Vikingagatan 29, 113 42 Stockholm, Sverige

Gäster

Om evenemanget

Några tidigare deltagares upplevelse:

"Helt fantastiskt!  Supertacksam för den här kursen! Tycker alla borde gå den. Så viktigt!" - Anna Kebo

"Att delta i denna kurshelg är ett av de viktigaste stegen jag tagit i livet. Känner en stor lättnad av att ha hittat ett tryggt forum att äntligen börja läka i. Efter kursen har jag känt mig mer levande, närvarande, klarsynt och hoppfull." - Jenny Vestin

"Tack! Jag tror på riktigt att ni bidragit till en riktigt positiv förändring i mitt liv när det kommer till relationen till mig själv och till andra. Jag kommunicerar idag från mig själv på ett annat sätt och genererar på så sätt en annan kontakt med andra. Det är rent magiskt i bland :)" - Marie Karlsson

Vad är Relationell mindfulness?

I  den här formen av meditation också kallad "Circling" får vi chansen att lägga märke till vad  som händer inom oss när vi är i kontakt med andra. Till skillnad mot  klassisk mindfulnessträning som ofta sker i ensamhet eller med slutna  ögon gör vi Relationell mindfulness tillsammans med andra människor med  våra ögon öppna. Rent praktiskt sker träningen två och två, eller i  smågrupper eller  helgrupp. Vi tränar på att sätta ord på det vi  upplever i stunden när vi är i kontakt med en eller flera personer. I  träningen utforskar vi också olika sätt att se verkligheten på, olika  filter som vi tar in nuet via. Det kan exempelvis vara att lägga märke  till vad som känns levande i min kropp just nu, vad jag är nyfiken på,  vad jag är rädd för, vad som pågår i mina tankar, vad som händer i mina  känslor, föreställningar jag har om den andra eller mig själv. Steg för  steg tränar vi upp förmågan att vara närvarande tillsammans med andra  och öka vår medvetenhet om vad som pågår inom oss, mellan oss och vad vi  uppfattar pågå i den eller de andra.

I  Relationell mindfulness tenderar känslan av närvaro i nuet att kraftigt  förstärkas och givande insikter och förståelser kring sig själv, kring  andra, och kring processen är ofta förekommande hos den som deltar. Vi  lär känna vår egna och samtidigt andra människors inre värld.

Sagt om kursen:

"Jag är otroligt tacksam för circlingkursen. Jag har fått syn på nya sidor av mig själv i relation till andra och fått öva på att uttrycka det som är sant i stunden. Daniel skapade tillsammans med oss alla ett rum fullt av trygghet och nyfikenhet för att utforska relationell närvaro."

”Aha! Det är DETTA jag saknat” förstod jag ganska omgående. Jag har uppmärksammat mönster och vågat utmana dem i det trygga rum som öppnade sig för mig i denna kurs. Känsla av hopp, att det finns andra där ute som vill mötas i det som ÄR. Inget ”lösa problem” eller analyserande. Otroligt befriande. Känner djupare kontakt med mitt inre. Större tillit till mig själv och andra. Ärad att få bevittna andras mod. Känsla av att vara betydlig och samtidigt obetydlig. Vackert och fascinerande."

"Potent, ut ur tankevärlden och rakt in i upplevelsevärlden, kroppen och sinnena"

"En känsloresa och ett andrum där jag tryggt och kravlöst kunde utforska mitt inre ihop med andra. Jag har mindre värk i kroppen, upplever en ny mjukhet på insidan och känner mig mer förlåtande mot mig själv."

Vad är syftet?

Syftet  med Relationell mindfulness är att bland annat att bli varse våra  blinda fläckar gällande vår relation till oss själva och till andra för  att kunna skapa djupare kontakt. Ett  annat syfte med Relationell mindfulness är att bli sedd som vi är. När  vi blir sedda av icke-dömande och närvarande människor så aktiveras en  rad hälsofrämjande fysiologiska processer, såsom det parasympatiska  nervsystemet och vagusnerven, och emotionella och relationella sår kan  läka. I relationell mindfulness utgår vi ifrån att vi inte behöver ändra  på oss själva eller någon annan, utan att istället bli medveten om  tankarna och föreställningarna att vi bör förändra någonting.

Vi uppnår syftet genom att

  • släppa taget om idéer och koncept och istället vara i och uppleva den direkta upplevelsen här och nu
  • öva upp förmågan att vara medvetet närvarande med andra
  • öva oss på att se igenom våra föreställningar om andra, sig själv och världen
  • öva upp förmågan att vara med det okända, osäkerhet
  • odla ett icke-dömande och nyfiket sinne
  • vara nyfikna på andras inre värld

Relationell mindfulness kan vara terapeutiskt

Relationell  mindfulness är inte en terapiform men kan vara terapeutiskt. En viktig  skillnad mellan terapi och Relationell mindfulness är att terapi  innefattar en terapeut och ett ojämnt maktförhållande - en “lärare” och  en “elev”. I Relationell mindfulness är alla lärare och alla är elever.  Alla är nybörjare inför det som sker i nuet och genom gemensamt  utforskande i en icke-dömande och accepterande miljö kan djupa  relationella sår läkas. I terapi kommer vi ofta med något vi vill ha  hjälp med att lösa vilket inte är fallet i Relationell mindfulness.   Redan som spädbarn söker vår uppmärksamhet andra människors ansikten och  ögon. Vi söker kontakt. Vi söker trygghet och i den bästa av världar så  möter vi en närvarande blick i vår vårdgivare. Är våra föräldrar  stressade eller har svårigheter att själv vara närvarande eller reglera  sina egna känslor kan kontakt bli förknippat med otrygghet, skam och  andra känslor som stressar oss själva. Som barn behöver vi kontakt för  att överleva och har våra föräldrar svårigheter att möta oss tvingas vi  använda olika sätt att få kontakt; vi döljer våra egna känslor, vi  känner in vår förälder istället för att den känner in oss, vi klär oss i  olika roller för att få uppmärksamhet såsom att alltid vara glad, snäll  och duktig. I Relationell mindfulness kan vi komma i kontakt med dessa  roller och strategier och lära oss nya sätt att förhålla oss till  kontakt som är mer läkande och som gynnar oss bättre här och nu.

Lärare

Daniel Ek är legitimerad psykolog, mindfulnesslärare, författare och yogalärare med en bakgrund i vipassanatraditionen. Daniel jobbar främst med ACT, Acceptance and Commitment Therapy samt Functional Analytic Psychoterapy som är inriktad på medvetenhet i relationer. Daniel är medförfattare till boken Länge leve vänner Forskning och färdigheter för att stärka dina vänskapsrelationer (Natur & Kultur, 2021)

Smakprov 

Vill du få en djupare förståelse eller ett smakprov på Relationell mindfulness  kan du lyssna på detta poddavsnitt i Närvaropodden.

 

Datum och tider

21-22 oktober 

Lördag 10.00-17.00

Söndag 10.00-17.00

Kostnad: 2900 kr

Fika, frukt och te ingår

Plats: Vikingagatan 29, Stockholm

Anmälningsavgift 850 kr återbetalas ej vid avbokning. 14 dagars ångerrätt. 

Biljetter

  • ordinarie biljett

    Anmälningsavgift 850kr återbetalas ej vid avbokning. Avbokning 14 dagars ångerrätt.

    2 900,00 kr

Totalt

0,00 kr

Dela detta evenemang

bottom of page